چگونه کندوی عسل را زمستانی کنیم

 

همه موجودات از چرخه های زمین ما از جمله روز و شب و گذر فصول پیروی می کنند و زنبورهای عسل از این قاعده مستثنی نیستند. آنها به تغییرات این چرخه با انجام فعالیت هایی که بقای آنها را تضمین می کند ، پاسخ می دهند. زمستان گذرانی زنبورها در آب و هوای شمالی می تواند سخت باشد، اما شما می توانید آماده سازی هایی را انجام دهید که بقای آنها را به بهترین نحو تضمین می کند.

مانند سایر موجودات روی زمین، زنبورهای عسل نیز روش خاص خود را برای مقابله با هوای سرد دارند. آنها ذخیره زمستانی عسل را جمع آوری می کنند و برای گرم ماندن در کنار هم قرار می گیرند.

هنگامی که زیر 10 درجه باشد، آنها در وسط کندو جمع می شوند و چیزی را تشکیل می دهند که به طور کلی "خوشه زمستانی" نامیده می شود. این دقیقاً همان چیزی است که در بازی‌های فوتبال می‌بینید - به جز این که خوشه در تمام زمستان ادامه دارد!

  چگونه یک کندوی عسل را در آب و هوای شمالی زمستان کنیم
آب و هوای شمالی بسیار سرد است و پرورش زنبورها در طول فصل زمستان نیاز به درک چگونگی زندگی و کار زنبورها در شرایط سرد دارد.

اولا، یک پیش نیاز برای اماده سازی کندو شما این است که در واقع یک کندوی زنبور عسل با کیفیت بالا داشته باشید!برای شروع بدون یک کندوی با کیفیت خوب، شما اساسا کلنی خود را در معرض خطر قرار می دهید. با این حال در اینجا یک راهنمایی در مورد چگونگی زمستانی کردن کندوی زنبور عسل و دادن شانس بیشتری برای زنده ماندن زنبورها وجود دارد.

1 » آنها را قبل از زمستان اماده کنید
آماده سازی زمستان را زود شروع کنید و قبل از اینکه هوا خیلی سرد شود، شروع به زمستانی کردن کندو زنبور عسل کنید.در طول زمستان، زنبورها کاملا به مواد غذایی که در پاییز ذخیره کرده اند وابسته هستند. زنبوردارانی که تمام عسل را از کلنی برداشت می کنند معمولا به زنبورها شربت ذرت با فروکتوز بالا می دهند.
تغذیه تکمیلی با شربت شکر تضمین می کند که زنبورهای شما آنچه را که برای رشد در هوای سرد سخت لازم است، داشته باشند. قبل از پیچیدن کندوی عسل از مخلوط 2:1 شکر گرانول و آب استفاده کنید. زنبورها را برای غارت را تشویق نکنید زیرا این کار می تواند غذای کندو را از بین ببرد.

2 » مقدار کافی عسل در کندو بگذارید
همه ما می دانیم که برای زنده ماندن یک کلنی در زمستان، باید به اندازه کافی جمعیت بزرگ باشد تا خودش را گرم نگه دارد و باید غذای کافی برای حفظ کندو داشته باشد.
زنبورها در طول زمستان بیشتر غذا می خورند تا انرژی بیشتری تولید کنند. آنها می خورند و از انرژی برای گرم ماندن استفاده می کنند . و این چرخه ادامه دارد. در برخی از مناطق سردسیر، زنبورها بنا به جمعیت موجودشان می توانند در طول زمستان تا 40 کیلوگرم عسل بخورند. بنابراین هنگام زمستانی کردن کندوها، باید مطمئن شوید که به اندازه کافی غذا برای کمک به آنها باقی می گذارید.
داشتن بیش از حد غذا بهتر از کم بودن آن است. آنچه را که معمولاً مصرف می کنند را تخمین بزنید و بیش از حد کافی برای مصرف آنها باقی بگذارید. در صورت امکان غذای اضافی بگذارید، اما نه در طبق های بالا. اگر مقداری غذا در آنجا گذاشتید، شبکه ملکه را بردارید تا وقتی هوا سرد می شود ملکه بتواند با کارگرانش به سمت بالا حرکت کند.
یک منبع غذایی سخاوتمندانه قطعا ملکه را تشویق به تولید مثل می کند. به زنبورداران توصیه می شود که در اوایل بهار به تغذیه ادامه دهند تا اختلالی در تامین تغذیه نوزادان جدید ایجاد نشود. هنگامی که گرده و شهد به طور طبیعی در دسترس و دوباره فراوان شد، می توانید تغذیه را متوقف کنید.

3 » عسل را نزدیک به خوشه قرار دهید
اگر تا به حال کندویی را بررسی کرده باشید که در زمستان علیرغم فراوانی مواد غذایی از کار افتاده است، متوجه خواهید شد که محل غذا ممکن است خیلی دور از خوشه بوده باشد.
هنگامی که زنبورها برای تشکیل یک خوشه گرد هم می آیند، به صورت یک خوشه ای جابجا می شوند، به این معنی که زیاد حرکت نمی کنند. غذایی که خیلی دور باشد به سادگی نادیده گرفته می شود. هنگامی که ملکه در حدود بهمن شروع به تولیدمثل می کند، خوشه برای گرم نگه داشتن نوزاد نزدیک به نوزاد می ماند. زنبورها برای تغذیه، ایمنی نوزاد را فدا نمی کنند. و این رفتار باعث از کار افتادن بسیاری از کندوها شده است.
برای اینکه به زنبورهایمان کمک کنیم زنده بمانند و رشد کنند، باید این رفتار را درک کنیم. هنگامی که در زمستان کندو را بررسی می کنید و متوجه می شوید که غذای خوشه کم شده است، چند قاب عسل را به خوشه نزدیک کنید تا مطمئن شوید که می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
در این دوره غذاهایی که فقط چندین سانتیمتر با خوشه فاصله دارند به منزله فاصله بسیار زیادی تلقی میگردد .غذا باید در دسترس خوشه باشد در غیر این صورت بی فایده است و این موضوع را به یک قدم مهم در زمستانی کردن کندو تبدیل می کند.

4 » کندوی خود را بپیچید
برخی از زنبورداران بر این باورند که بسته بندی کندو ایده بدی است. آنها معتقدند که بسته بندی ممکن است باعث گرم شدن بیش از حد کندو شود و این گرمی به این معنی است که زنبورها فعال تر هستند. وقتی زنبورها در زمستان فعال هستند، ذخیره‌های خود را سریع‌تر مصرف می‌کنند. این بحث خیلی وقت است که ادامه دارد، اما من هرگز این مشکل را نداشتم و همیشه کندوهایم را می پیچم تا زنبورها را گرم و راحت نگه دارم.
علاوه بر این اگر شما بیش از مقدار کافی ، غذا در کندوهای خود نگهداری کنید، این استدلال وجود نخواهد داشت. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا بسته بندی کندو برای شما مناسب است یا خیر، را به خود شما واگذار می کنم. اما در اینجا خلاصه ای از نحوه عایق بندی کندو در طول زمستان آورده شده است.

  در ماه آذر کلنی را ارزیابی کنید تا ببینید آیا ملکه ای قوی، ذخیره عسل حدود 34 تا 43 کیلو گرم و جمعیت زیادی زنبور دارید یا خیر.
  سوراخ های اضافی در جعبه های پایین باید بسته شود و سوراخ هایی در جعبه بالایی ایجاد شود.
  در قسمت دریچه ورودی یک کاهنده ، با یک شکاف کوچک قرار دهید.
  در اواسط آذر ، کندو را با استفاده از یک ورقه فوم بپیچید. این به کاغذ قیر ترجیح داده می شود زیرا در روزهای گرمای عجیب و غریب زیادی تولید نمی کند. رطوبت کندو را جذب کرده و به بیرون تبخیر می شود.
  یک سوراخ در ورق فوم در همان محل سوراخ ورودی بالایی ایجاد کنید. کندو شما اکنون برای زمستان آماده است.
اگر می‌خواهید آب غلیظ شده روی خوشه نریزد، عایق کاری زیر سقف ضروری است. این یکی از فواید پیچیدن کندو است. به طور کلی کندوی پیچیده شده دارای دیوارها و سقف های گرم تری است، بنابراین تراکم ایجاد نمی شود.

5 » کندو را تهویه کنید
اولین غریزه بسیاری از زنبورداران این است که کندوهای خود را در ماه های زمستان کاملاً بسته نگه دارند. اما دانستن اینکه چگونه کندوی عسل را در آب و هوای شمالی زمستانی کنید ، ابتدا باید اذعان کنید که وقتی بیش از حد عایق کاری می کنید، زیاده روی کرده اید. یکی از خطرات تهویه نامناسب زمستانی نوزما یا اسهال خونی زنبور عسل است.
موجودات قارچی مسئول این شرایط ، در هوای مرطوب و سرد رشد می کنند. شما می خواهید با خشک نگه داشتن کندو و تهویه مناسب در طول زمستان از تراکم رطوبت جلوگیری کنید.
چرا باید به جریان هوا در زمستان اهمیت دهید؟ زیرا زنبورها دمای "کندوی" خود را در حدود 32 درجه سانتی گراد نگه می دارند. که باعث تراکم آب در بالای پوشش کندو می شود. و این آب می تواند روی زنبورها چکه کند و مشکلات دیگری ایجاد کند. بنابراین شما می خواهید که هوا بتواند *از* بالای کندو خارج شود.
بنابراین هر کاری که انجام می دهید، اجازه دهید قسمت بالای کندو نفس بکشد و بالا یا پایین را به طور کامل نپیچانید (فقط کناره ها).
برخی از کندوها تنها با یک سوراخ تهویه در پایین کندو سود می برند، در حالی که برخی دیگر به تهویه متقاطع ( یک شکاف در بالا و یک شکاف پایین ) نیاز دارند. همچنین تنظیم دقیق کاهنده ورودی برای داشتن یک شکاف کوچک باعث تهویه و دسترسی زنبورها به فضای باز در طول زمستان می شود.

6 » یک دریجه ایده آل در کاهنده ورودی انتخاب کنید
با از بین رفتن تابستان، تعداد منابع شهد کاهش می یابد. این زمان برای ایجاد کاهنده ورودی و محدود کردن سرقت مواد غذایی است. برخی از زنبورداران آنها را در تمام طول سال نگه می دارند، اما یکی از فصل های سال که بیشتر به آن نیاز است فصل زمستان است.
کاهنده ورودی ، ناحیه ای را که باید توسط زنبورهای نگهبان محافظت شود کاهش می دهد. این کار آنها را بسیار ساده تر می کند و همچنین دسترسی سارقان کندو و سایر موجودات به کندو را دشوارتر می کند. در طول زمستان می توانید از آن در کنترل تهویه و دمای کندو استفاده کنید. این به شما بستگی دارد که چقدر فضای خالی بگذارید زیرا همه کندوها متفاوت هستند.با این حال یک ورودی باریک تهویه بیشتری را فراهم می کند و فضای کافی برای حرکت زنبورها را فراهم می کند.

7 » ورودی را از موش محافظت کنید.
در اواخر پاییز، موش ها یکی از بدترین دشمنان شما هستند. آنها بسیار معصوم و کوچک به نظر می رسند اما می توانند خرابی زیادی در کندو ایجاد کنند. می توانید از توری با سوراخ مناسب برای پوشاندن ورودی کندو استفاده کنید. برخی از زنبورداران برای کوچکتر کردن دهانه ورودی از میخ استفاده می کنند. این به خوبی کار می کند زیرا زنبورها هنوز هم می توانند بیایند و بروند، در حالی که ورود موش ها به کندو کاملاً ممنوع است.

8 » کنه های واروآ را کنترل کنید
وقتی فصل بهار فرا می رسد، زنبورداران تعدادی زنبور مرده را کشف می کنند که به دلیل وجود کنه های واروآ در زمستان از بین رفته اند . این حشرات واقعاً سریع تکثیر می شوند و بسیاری از زنبورهای کارگر را می کشند. هوشیاری و بازرسی های کامل می تواند به شما در کشف زود هنگام هجوم کنه ها کمک کند.
کنه‌های واروآ در ماه‌های مرداد و شهریور بیشتر هستند و این زمانی است که ملکه‌ها تولیدمثل خود را متوقف می‌کنند. مولدها همان چیزی هستند که کنه های واروآ از آن تغذیه می کنند و وقتی وجود نداشته باشند، توجه خود را به سلول های مولد کارگر معطوف می کنند. تصور کنید چه تاثیری بر جمعیت زنبورهای کارگر دارد؟ به عبارت ساده، این می تواند برای کل کلنی در زمستان فاجعه بار باشد.
در طول زمستان، اگر در اواخر تابستان و پاییز همه کارهای درست را انجام داده باشید، کار زیادی باقی نمی ماند. با این حال همچنان باید هوشیاری خود را روی کنه ها حفظ کنید و در صورت لزوم آنها را درمان کنید و بعد از شش هفته نوار کنه را بردارید.
کنه ها مسی رنگ هستند و به اندازه سر سوزن هستند. آنها به زنبورهای بالغ می چسبند و خون آنها را می مکند. کنه‌های ماده در سلول‌های مولد تکثیر می‌شوند و به مرور زمان، فرزندان آنها خون زنبور در حال رشد را می‌مکند.

؛؛ اجازه دهید فصل های در حال تغییر فعالیت های زنبورداری شما را راهنمایی کنند!

همانطور که از راهنمای بالا در مورد نحوه زمستانی کردن کندو می بینید، تحمل آب و هوای سرد باید برای اکثر کندوها آسان باشد. دقیقاً مانند زنبورهای عسل خود، باید با تغییر فصل منطبق شوید.

  در بهار
در طول بهار باید کندو های خود را به طور منظم بازرسی کنید تا مطمئن شوید که ملکه در آن حضور دارد و در حال تخم گذاری است. همچنین باید بررسی کنید که هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد و کلنی شما تا زمانی که به اولین شهد و گرده دسترسی پیدا کند ، منبع غذای کافی در دسترس داشته باشد. برای جلوگیری از بیماری باید تا اوایل خرداد و قبل از رسیدن به فصل عسل برای زنبورهای خود دارو تهیه و آنها را درمان کنیید.

  در تابستان
با فرا رسیدن تابستان، باید طبق های بیشتری برای نگهداری عسل خود اضافه کنید. شما باید از عدم بچه دهی کندوهای خود اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که زنبورهای شما فضای زیادی برای فعالیت دارند. باید به نظارت بر کندو (یا کندوهای) خود ادامه دهید و با پر شدن قاب های مرکزی از عسل، یک طبق دیگر اضافه کنید. هنگامی که قاب ها پر از عسل شد و نیمی از سلول ها با موم پوشانده شد، نوبت به برداشتن طبق و قاب ها می رسد تا عسل خود را استخراج کنید.

  در پاییز
هنگامی که پاییز فرا می رسد، باید کلنی خود را بررسی کنید که آیا بیماری ندارد و ملکه هنوز زنده است. برای اطمینان از اینکه زنبورها غذای کافی برای زمستان دارند، باید آنها را با شکر و آب تغذیه کنید.

  در زمستان
در طول زمستان عمدتاً باید کندو خود را بررسی کنید و مطمئن شوید که جعبه های سوراخ و یا ترک اضافی وجود ندارند و در صورت لزوم آنها تعمیر کنید. در طول زمستان باید انتظار تلفات و یا ترک کندو را داشته باشید.

؛؛ مطلب نهایی !
یکی از مواردی که می خواهید در زنبورداری زمستانی مدیریت کنید ، تولید فرزند است. معمولاً زنبور ملکه در حوالی بهمن ماه زمانی که در خوشه زنبور عسل است دوباره شروع به تخم گذاری می کند. با شرایط مناسب، او به تولید مثل یک بچه قوی ادامه می دهد که کلنی شما را در موقعیتی قوی با فرا رسیدن بهار قرار می دهد.
یک نکته کلیدی که باید به خاطر بسپارید این است که ملکه تنها زمانی تولید مثل می کند که فکر کند منابع کافی برای تغذیه کلنی موجود و نسل جدید وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، مسئولیت اطمینان از رعایت این شرط مهم بر عهده شماست.
در طول زمستان، می توانید تعداد کندویی را که برای سال آینده می خواهید و تعداد زنبورهای عسل را برای ایجاد کلنی قوی انتخاب کنید. اگر متوجه شدید که برخی از کلنی ها پس از زمستان ضعیف هستند، برای شانس زنده ماندن بهتر است دو کلنی را با هم ادغام کنید. این به معنای خلاص شدن از شر یکی از ملکه ها خواهد بود، اما بهتر است یک کندوی زنده و قوی داشته باشید تا اینکه اصلاً وجود نداشته باشد.